رویای وایکینگی و ابریشم ایرانی

 

  وقتی کشتی بزرگی در سال ۱۹۰۴ میلادی در مزرعه ی اوزبرگ در وستفلد نروژ مورد کاوش قرار گرفت، با خود داستان های بیشماری از دوران وایکینگ ها را فاش کرد. در این کشتی بیست متری که مدفن دو زن، یکی از طبقه ی خاص و حدودا هفتاد ساله و دیگری پنجاه ساله و از طبقه ی پایین تر بوده است، آثار بسیار زیادی پیدا شد که حکایت های بیشماری را در هرکدام می توان یافت. بانوی اول لباسی قرمز و فاخر با تکه های نوار دوزی ابریشم برتن داشت و نقاب سفید توری شکلی بر صورت و بانوی دیگر لباسی پشمینه و آبی رنگ و نقابی از همان جنس. 

 

 

تدفین احتمالا در تاریخ ۸۳۴ میلادی صورت گرفته بوده، پرهولک محققی از دانشگاه اسلوی نروژ با انجام آزمایش دی ان ای بر روی بقایای بانوی اول متوجه شد که اجداد وی به احتمال زیاد از ایران بوده اند البته این نظریه هنوز قطعیت پیدا نکرده است و حال اینکه بر خلاف اسلاف نروژی که رژیم غذایی آنها ماهی بوده است این دو بانو رژیم غذایی گوشتی داشته اند.

 

 

اما مساله ی مهمتر پارچه های باریک ابریشمی بود که نقشمایه های ایرانی داشتند، بر خلاف نظریه رایج که وایکینگ ها همیشه با جنگ و غارت ابریشم را از انگلستان و اروپا بدست آورده بودند، آنها مسیر تجاری خرید ابریشم را از ایران داشته اند و تمامی این ابریشم ها خریداری شده بودند. ابریشم یکی از مهم ترین و لوکس ترین کالاهای دنیا باستان بوده اند و کالایی بوده است که عمده ی خاندان پادشاهی در آرزوی داشتن و پوشیدن آن به همین دلیل باریکه های آن را در لباس های فاخر دنیای باستان می بینیم و می توان فهمید پس از به قدرت رسیدن مطلق وایکینگ ها تمایل خاندان پادشاهی آنها به چه میزان به داشتن ابریشم منعطف شده است.

 

بازار ابریشم برای سالیان متمادی در چنته ی ایرانیان بوده است و برای تولید و فروش آن شرایط بسیار سختی گذاشته بودند، تا حدی که در بیزانس محدودیت های خاصی در معامله ی ابریشم وجود داشت و کسی نمی توانست بیش از قیمت یک اسب، ابریشم خرید و فروش کند، ابریشم تنها یک کالای تجاری نبود بلکه یک هدیه ی دیپلماتیک به شمار می رفت، ­کالایی تجملاتی که در سراسر اروپا یافت می شده است. بیش از یکصد قطعه پارچه ی پیدا شده از کشتی اوزبرگ حامل داستان هایی از دوران باستان برای ماست و بیشتر باید به آنها پرداخته شود. 

 

ماریان ودلر، دانشیار موزه تاریخ فرهنگی دانشگاه اسلو در نروژ می گوید که وایکینگ های نروژی بیشتر از آنچه قبلاً تصور می کردیم به سمت شرق گرایش داشتند. پس از چهار سال بررسی عمیق در مورد تجارت ابریشم عصر وایکینگ ها، ممکن است برداشت ما را از تاریخ وایکینگ های نروژی تغییر دهد. تجارت ابریشم بسیار فراگیرتر از آن چیزی بود که ما تاکنون تصور می کردیم.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش